Inschrijven aan de UGent verloopt voortaan helemaal online

(07-08-2020) Nieuwe studenten komen deze zomer niet naar het Ufo om in te schrijven voor het nieuwe academiejaar aan de UGent. Hun inschrijving verloopt dit jaar voor het eerst helemaal online. De inschrijvingen lopen vanaf 10 augustus tot 18 september 2020.

Studenten die voor het eerst aan de UGent komen studeren, konden al sinds 1 maart 2020 voorinschrijven. Die voorinschrijving kan vanaf maandag 10 augustus omgezet worden naar een definitieve inschrijving. Vanaf maandag verloopt de inschrijving ook in één beweging, waarbij de voorinschrijving en de definitieve inschrijving in elkaar overlopen.

De UGent verwacht dat het hele proces vlot zal verlopen. Wie toch vragen of problemen heeft, wordt via e-mail geholpen.

Momenteel geldt het online inschrijven enkel voor Belgische studenten. Zij gebruiken daarvoor hun elektronische identiteitskaart (eID) of afgeleide technologieën zoals Itsme. Op termijn zullen ook studenten uit andere Europese landen volledig online kunnen inschrijven.

Online inschrijven, ook zonder corona

Lang voordat COVID-19 opdook, plande de UGent al om het dit jaar mogelijk te maken om volledig online in te schrijven. Net op tijd dus…

Sinds 2013 konden nieuwe studenten al online voorinschrijven. Door hun persoonsgegevens vooraf thuis in te vullen, verliep het proces om de inschrijving te finaliseren in de gebouwen van de UGent heel wat sneller.

Studenten die eerder aan de UGent ingeschreven waren, konden al sinds 2008 online herinschrijven.

Door de coronamaatregelen liep ook de begeleiding van studiekiezers anders dan gewoonlijk. De infodagen werden online georganiseerd, met onder meer chatsessies, video's over de opleidingen, FAQ's en presentaties over de cursussen.

Meer info

Stephanie Lenoir