ON / OFF: de Universiteit Gent opent haar academiejaar op vrijdag 18 september

(17-09-2020) Come ON, OFF we go. De UGent nodigt je uit voor de startplechtigheid van een bijzonder academiejaar.

UGent’ers zullen elkaar in academiejaar 2020-2021 on en off campus, on- en offline ontmoeten: om te leren, te studeren, samen te werken, te onderzoeken … Omdat we dat zo willen. En omdat het kan.

Het academiejaar wordt deze keer niet op gang getrokken met een bonte stoet en een plechtige zitting in de Aula, maar wel zoals het hoort in deze bijzondere tijden: ON én OFF. Andermaal ... Omdat we dat zo willen. En omdat het kan.

Als ode aan onze zorgverleners organiseert de UGent een inspirerende en dynamische opening, onderweg naar en op Campus UZ Gent.

Concept

Vier UGent’ers (een professor, een assistent, een lid van het administratief en technisch personeel en een studente) leggen elk een stuk van het parcours tussen de Aula en de Campus UZ Gent af.
Op datzelfde moment komen op Campus UZ Gent vertegenwoordigers van diezelfde geledingen aan het woord.
Via livestream kan iedereen de hele opening vanop de eerste rij volgen.

UGent dankt de zorgverleners

Om haar dankbaarheid aan het adres van de dienstverleners in de verf te zetten, organiseert de UGent het on campus luik van de plechtigheid op de Campus UZ Gent. Onder de genodigden 10 personeelsleden van het UZ Gent: een vertegenwoordiger van elke COVID-19-gerelateerde dienst, van spoedgevallen tot de onderhoudsploeg, in werkkledij.

LivestreamUZ Gent

De livestream zal te volgen zijn via de UGent-Facebookpagina (https://www.facebook.com/ugent) en het UGent-kanaal op YouTube (https://www.youtube.com/user/UniversiteitGent).

Voor de openingsplechtigheid geldt hetzelfde als voor het academiejaar aan de UGent: soms on, soms off, altijd verbonden.

Praktisch

Vrijdag 18 september 2020, vanaf 15 uur. Einde voorzien rond 16.30 uur.

15 uur: vertrek estafette aan de Aula, Voldersstraat 9, 9000 Gent (wandelend) naar het rectoraat, Sint-Pietersnieuwstraat 25.
Van daar gaat de estafette al fietsend verder met haltes Tweekerken (zijstraatje van St-Pietersplein), het Gentse universiteitsmuseum GUM (Plantentuin) en Campus UZ Gent (kant De Pintelaan, op het grasplein voor de poliklinieken P2 en P3).
Aankomst daar rond 16 uur.

Route: Aula, Voldersstraat – Henegouwenstraat – Kuiperskaai (De Krook) – Lammerstraat – Sint-Pietersnieuwstraat – Rectoraat, Sint-Pietersnieuwstraat – Plateaustraat – Lovelingenstraat – Sint-Hubertusstraat – Blandijnberg – Sint-Pietersplein – Tweekerken – Sint-Pietersplein – Overpoortstraat – Heuvelpoort – Normaalschoolstraat – Zwijnaardsesteenweg – Ledeganckstraat – Plantentuin – GUM (Gents Universiteitsmuseum) - Plantentuin – Emile Clauslaan – Krijgslaan – Hoek Sterre – Galglaan – De Pintelaan – Site openingsmoment op Campus UZ Gent

Journalist, wil je gebruik maken van een dienstfiets van de UGent om de estafette te volgen? Graag vrijdag vóór 13 uur een seintje via persdienst@ugent.be.

• Vertrek estafette
  • Openingswoord vicerector Mieke Van Herreweghe
  • Professoren Sandra Van Vlierberge (estafette) en Hendrik De Bie (tafelgesprek)
  • Leden van het academisch personeel Joachim Schouteten (estafette) en Sarah Adeyinka (tafelgesprek – voertaal Engels)